Dodano: 2021-04-16

Zadbaj o maszyny pakujące. Powiedz TAK modernizacji napędów!

Awaria maszyn jest ostatnią rzeczą z jaką ktokolwiek z nas chciałby się spotkać, szczególnie tych kluczowych dla naszego zakładu produkcyjnego. Niestety nie zawsze jesteśmy w stanie ich uniknąć. Pojawiają się niespodziewanie i jeśli się do nich odpowiednio nie przygotujemy mogą powodować rozległe konsekwencje.

 

Jeżeli znamy maszynę, jej komponenty i ich dostawców, sytuacja niekoniecznie nie jest jeszcze krytyczna. Powinniśmy jednak być czujni, gdy maszyna pochodzi od zagranicznego producenta. Zwłaszcza jeśli do tej pory działał bezawaryjnie i posiada urządzenia dostawców, z którymi wcześniej się nie spotkaliśmy oraz nie posiadamy ich na stanie magazynowym.

Spotykamy się z inżynierami utrzymania ruchu w zakładach produkcyjnych w całej Polsce, którzy niejednokrotnie mówią o maszynie, która pracuje w zakładzie od 10 lat. Dodatkowo przyjechała z innego zakładu, gdzie wcześniej przepracowała też dobre kilka lat. O wyborze takiej maszyny często samodzielnie decyduje zagraniczna centrala. Niestety równie często zdarza się, że producent takiej maszyny zamknął już swoją działalność, zwolnił pracowników, którzy opracowali tę maszynę, nie ma do niej plików źródłowych, nie jest ona wspierana itp.

Co w momencie awarii robi Inżynier Utrzymania Ruchu, gdy nie ma infolinii producenta, lub nie jest on w stanie faktycznie pomóc? Automatyk- z resztą jak zawsze - bierze sprawy w swoje ręce! Przeciera zalane czy spalone komponenty, odnajduje tabliczkę znamionową i zaczyna poszukiwania części zamiennych. Jeżeli urządzenia są dalej w produkcji i trafi na polskiego dystrybutora, sytuacja wygląda nie najgorzej. Niestety zdarzają się przypadki, że sprzęt nie jest już produkowany i nawet poszukiwania na rodzimym allegro czy ostatniej desce ratunku – ebay – nie pomagają...

 

Znany nieznany sterownik PacDrive M

 

Jest to też sytuacja, która może spotkać użytkowników serwonapędów PacDrive – ELAU. Systemy te, mało znane na polskim rynku, pracują w znaczącym odsetku polskich zakładów z branży FMCG. Cieszą się one bardzo dużym zaufaniem i popularnością wśród niemieckich oraz włoskich producentów maszyn, przez których są one szeroko wykorzystywane m. in. w bardzo wydajnych maszynach pakujących. I to właśnie w tego typu maszynach najczęściej przyjeżdżają do polskich zakładów produkcyjnych.

Na podstawie danych uzyskanych wśród zakładów branży spożywczej, farmaceutycznej, kosmetycznej oraz papierniczej, wiemy, że w 70% z tych korzystających z serwonapędów PacDrive M, możemy znaleźć również sterownik ELAU MAx-4 PacDrive M, wycofany ze sprzedaży w 2012 roku. Co ważne, jego wsparcie i możliwość serwisu skończyły się z dniem 31 marca 2018 roku… Z badań wynika także, że 57% użytkowników nie jest świadoma, że taki sterownik pracuje na linii produkcyjnej w ich zakładzie...

Jak zidentyfikować systemy PacDrive M oraz sterownik MAx-4? Istnieje kilka możliwości: sprawdzenie dokumentacji, odczyt tabliczek znamionowych, identyfikacja wizualna itp. Które metody są najbardziej skuteczne?

 

Skorzystaj z oprogramowania diagnostycznego

 

Aby skutecznie rozpoznać sterownik MAx-4 spośród wszystkich urządzeń PacDrive M w naszym zakładzie, możemy skorzystać z narzędzi diagnostycznych - wystarczy wpiąć się do switcha, do którego doprowadzona jest również komunikacja z urządzeń PacDrive M, następnie skorzystać z narzędzia PacDrive Netmanage, które pokaże wykorzystywane w systemie sterowniki - jak na dłoni. Jeżeli nie masz dostępu do narzędzi diagnostycznych, inżynierowie z firmy ASTOR udostępnią je dla Ciebie nieodpłatnie i pomogą przejść pierwsze kroki z oprogramowaniem.

Jeżeli posiadasz już oprogramowanie diagnostyczne dla systemów PacDrive M, natomiast nie wiesz, jak wykorzystać wszystkie jego możliwości, skontaktuj się z nami, a inżynier wsparcia DYNAMOTION pomoże Ci poszerzyć wiedzę.

PacDrive_PacDriveM_DYNAMOTION_ELAU_C600_C400_C200_MC-4_MAx-4_Wsparcie_PomocTechniczna_s_m

Skorzystaj z audytu i otrzymaj rekomendacje

 

Może natomiast wystąpić sytuacja, że poza wiedzą o istnieniu sterownika MAx-4, nie masz wystarczających informacji na temat całej populacji urządzeń PacDrive M, które pracują w maszynach zakładu. W takim przypadku polecamy skorzystać z audytu systemów serwonapędowych PacDrive, który pozwoli Ci spojrzeć „z lotu ptaka” na wszystkie urządzenia PacDrive, które pracują w Twoim zakładzie. Audyt wskaże Ci dostępność, możliwość wymiany i migracji, zamienniki urządzeń. Dowiesz się, w którym miejscu konieczna jest natychmiastowa reakcja, a gdzie nie widać zagrożenia dla dostępności parku maszynowego.

 

Jak skutecznie zadbać o stan maszyn pakujących?

 

Gdy zakończymy etap zbierania danych na temat bazy urządzeń zainstalowanych w naszym zakładzie produkcyjnym, szeregotypie produktów oraz ilości wystąpień, należy przejść do przełożenia tych danych na informacje przydatne w zarządzaniu parkiem maszynowym.

Powróćmy do problemu opisanego na początku tego artykułu - producent zakończył produkcję urządzeń – w związku z tym należałoby sprawdzić, czy urządzenia wykorzystane w naszych maszynach są wciąż dostępne. Dla większości urządzeń serii PacDrive M odpowiedź na to pytanie będzie „nie”. Zarówno sterowniki serii Cx00 (C200, C400, C600), serwowzmacniacze MC-4, silniki SH oraz SM, a także serie rozwiązań SCL oraz iSH zostały wycofane z produkcji 31 grudnia 2018 r. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na ten temat, pobierz oficjalny komunikat producenta.

Skoro wiemy, które urządzenia zostały wycofane z produkcji, pozostaje kwestia wsparcia serwisowego w ich zakresie. Sterowniki MAx-4, których produkcja została zakończona 31.03.2012 r. po okresie 6 lat, czyli z końcem marca 2018 roku, straciły również wsparcie producenta. Co to oznacza dla użytkowników? Nie tylko nie dostaniemy nowego sterownika, nie będziemy w stanie również naprawić uszkodzonego. W sytuacji awaryjnej może to oznaczać nie kilkugodzinny czy nawet kilkudniowy przestój, a kilkutygodniowe wyłączenie linii produkcyjnej!

 

Kolejne tykające bomby

 

Czy poza sterownikiem ELAU MAx-4 jakieś inne urządzenia stwarzają tak duże zagrożenie dla zdolności produkcyjnych naszego zakładu? Tak! Jak wynika z danych zebranych w polskich zakładach branży FMCG, występują w nich rozwiązania wprowadzone na rynek przez firmę ELAU dużo wcześniej niż seria PacDrive M, która swój debiut datuje na rok 1998. Co to za sprzęt? Są to urządzenia o oznaczeniach PMC-2 oraz SX-1, o których śmiało możemy myśleć w kategorii tykających bomb w szafach sterowniczych naszego parku maszynowego. W tym momencie mamy już pewne spojrzenie z lotu ptaka na nasz zakład. Wiemy co mamy, gdzie to mamy – w jakich maszynach, wiemy co jest jeszcze dostępne, a co stanowi zagrożenie. Co dalej? Skonfrontujmy te informacje z naszym magazynem serwisowym.

Standardowy czas serwisu komponentów PacDrive M to między 4 – 8 tygodni, kto z nas jest w stanie pozwolić sobie na taki przestój maszyny? Oczywiście możemy skorzystać z serwisu ekspresowego skracając ten czas do tygodnia, chociaż wiemy, że czasem nawet tyle to za długo! Każdy z nas jest w stanie policzyć w pamięci, jak duże straty jest w stanie wygenerować nasza maszyna stojąc bezczynnie przez 2 dni, o karach umownych za nie dostarczony produkt nie wspominając. Ale jak zbudować  magazyn serwisowy? Przede wszystkim mądrze - czyli z pewnym planem. O tym wkrótce!